Kami juga melakukan eksperimen PCR, mengapa hasilnya selalu jauh lebih buruk daripada yang lain?

Kami juga melakukan eksperimen PCR, mengapa hasilnya selalu jauh lebih buruk daripada yang lain?

Di makmal, perhatikan PCR orang lain, kecekapan penguatannya tinggi, jalur elektroforesis sempurna, dan lihat sendiri, sukar dilakukan untuk jangka masa panjang, rasakan reaksi sangat baik, hasil ujian positif palsu …… Apa masalah?

Saya percaya bahawa banyak rakan kita juga menghadapi pelbagai masalah. Ketika kita mengalami tembok dalam eksperimen PCR, kita secara tidak sedar akan menganalisis faktor-faktor dalam sistem reaksi, tetapi kita sering mengabaikan pengaruh penting bahan habis pakai dalam eksperimen.

Hasil PCR anda salah, penggunaan PCR mungkin menjadi sebab penting. Di satu pihak, pencemaran mikro bahan habis pakai atau pengenalan perencat akan menyebabkan pencemaran eksperimen; Sebaliknya, pemilihan bahan habis pakai yang tidak betul juga akan membuat hasil eksperimen menderita.

Masalahnya datang lagi. Terdapat banyak jenis bahan habis pakai PCR, jadi bagaimana memilih yang tepat untuk menjadikan percubaan lebih lancar? Apa masalah yang harus diberi perhatian? Jangan risau, hari iniI digabungkan dengan pengalaman bertahun-tahun, menyelesaikan masalah umum pemilihan bahan habis pakai PCR, saya harap dapat membantu anda.

 

S1: Mengapa bahan habis pakai PCR biasanya terbuat dari bahan PP?

Huida: Kerana bekalan PCR biasanya bersentuhan langsung dengan reagen atau sampel, bahan polipropilena (PP) tidak aktif secara biologi, tidak mematuhi biomolekul, dan mempunyai toleransi kimia dan toleransi suhu yang baik (dapat ditutup secara automatik pada 121 ° C, juga dapat menahan perubahan suhu semasa kitaran terma).

 

S2: Bagaimana saya harus memilih antara pelbagai saiz tiub / plat PCR?

HUIDA: Tujuan pemilihan: pilih produk yang sesuai mengikut keperluan eksperimen tertentu. Sebilangan besar ukuran tiub PCR dapat memenuhi keperluan reaksi PCR. Atas dasar ini, disarankan untuk memilih tiub isipadu rendah terlebih dahulu. Kerana tiub / plat reaksi isipadu rendah mempunyai ruang overhead yang kecil, kekonduksian haba bertambah baik dan penyejatan dikurangkan. Pada masa yang sama, perlu untuk mengelakkan penambahan sampel yang terlalu banyak atau terlalu sedikit. Terlalu banyak boleh menyebabkan penurunan kekonduksian terma, tumpahan dan pencemaran silang, sementara terlalu sedikit boleh mengakibatkan kehilangan penyejatan sampel.

Spesifikasi dan jumlah tabung reaksi biasa:

Tiub tunggal / gabungan: 0.5ml, 0.2ml, 0.15ml

Plat 96 telaga: 0.2ml, 0.15ml

Plat 384 telaga: 0.04ml

 

S3: Apabila kuantiti sampel kecil, saya akan memilih satu paip atau gabungan, tetapi mengapa ada yang mempunyai penutup rata dan ada yang mempunyai penutup cembung?

Huida: Apabila kuantiti sampel kecil, tiub tunggal atau tiub gabungan akan lebih disukai. Walau bagaimanapun, apabila isipadu tindak balas besar, tiub tunggal dominan, dan isipadu dapat mencapai 0,5 mL. Dan penutup rata dan penutup cembung masing-masing mempunyai kelebihan, khusus dapat merujuk kepada maklumat berikut.

Tiub tunggal: 0.2ml dan 0.5ml; Boleh memilih kuantiti sampel secara fleksibel.

Tiub penyambung: 0.2ml atau 0.15ml adalah pilihan; 8 atau 12 tiub adalah biasa.

Penutup rata: dapat memberikan penghantaran isyarat pendarfluor yang tepat untuk qPCR; Markah yang mudah ditulis.

Penutup cembung: bersentuhan dengan penutup panas instrumen PCR untuk mengurangkan ubah bentuk tiub tindak balas yang disebabkan oleh tekanan; Namun, ia akan mempengaruhi penghantaran isyarat pendarfluor dan tidak dapat diterapkan pada eksperimen qPCR.

 

S4: Mengapa beberapa plat PCR mempunyai skirt dan yang lain tidak?

Huida: Sebenarnya, rok pelat PCR dirancang untuk menyesuaikan diri dengan lebih baik pada aplikasi automasi, memberikan sokongan yang stabil dan daya tahan mekanik untuk instrumen, serta kestabilan yang lebih tinggi selama proses pipetting.

Plat PCR secara amnya dibahagikan kepada garis bukan hemline, half-hemline dan full-hemline.

Tanpa Plat: Sesuai untuk kebanyakan mesin PCR atau mesin qPCR, tetapi tidak untuk aplikasi automasi. Kestabilan tidak tinggi dalam proses pipetting, jadi perlu digunakan dengan sokongan plat.

Plat tepi separuh skirt: dapat disesuaikan dengan aplikasi label atau kod bar, dan aplikasi automatik, dan mempunyai kestabilan pipetting yang baik.

Plat tepi skirt penuh: sangat sesuai untuk aplikasi eksperimental automatik, juga dapat disesuaikan dengan label dan penggunaan kod bar. Ia memiliki kekuatan mekanik yang baik, dapat digunakan dalam instrumen PCR modul bulge, dan memiliki kestabilan yang tinggi dalam proses pipetting.

 

S5 :Untuk plat PCR, mengapa sudut dan label tidak sama?

Huida: Itu bergantung pada kesan pemotongan sudut dan penandaan.

Pemotongan sudut: Pemilihan kedudukan pemotongan sudut plat PCR bergantung pada keperluan instrumen yang sesuai untuk kedudukan mudah.

Pengenalpastian: Penanda alfanumerik pada plat PCR membantu mengenal pasti perigi dan lokasi sampel. Umumnya untuk logo digital warna timbul atau logo terukir. Untuk sebilangan aplikasi automatik, plat reaksi bercetak dan bertanda dilekatkan dengan lebih baik.

 

S6: Mengapa sebilangan plat PCR cembung sementara yang lain rata? Mana yang lebih baik?

Huida: Apa yang paling sesuai. Terdapat dua jenis plat PCR biasa: margin pori rata dan margin pori tinggi.

Plat reaksi margin lubang rata, sesuai untuk kebanyakan peralatan PCR.

Plat tindak balas dengan tepi lubang yang meningkat memudahkan penyegelan membran dan mengurangkan risiko pencemaran silang antara sampel.

 

Huida mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam pengeluaran dan pemprosesan produk PCR dan standard industri yang tinggi. Baris produk kaya dan dapat memenuhi sebahagian besar aplikasi eksperimen PCR. Datang dan pilih produk yang sesuai untuk aplikasi eksperimental anda.

谷歌推广疫情产品PCR


Masa penghantaran: Jun-03-2021